edukujemy i pomagamy - Literatura Inspiruje

Zachęcamy do zapoznania się z darmowymi materiałami edukacyjnymi dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Scenariusze można wykorzystać podczas lekcji, warsztatów, zajęć dodatkowych z dziećmi i młodzieżą. Wszystkie materiały zostały przygotowane przez specjalistów współpracujących z FDDS.

Scenariusze zajęć – Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę

dajemydzieciomsile_poziom_RGB


Moje prawa – pobierz pdf

Moje prawaAdresaci: zajęcia przeznaczone są dla dzieci i młodzieży w wieku 12–18 lat. Można je przeprowadzać w szkole – wtedy wielkość
grupy uzależniona jest od liczby uczniów w klasie – lub w grupach nie większych niż 20–25 uczestników.

Cel zajęć: zachęcanie do szukania pomocy w sytuacjach trudnych dla siebie i innych, rozwijanie umiejętności formułowania problemów oraz szukania rozwiązań, przybliżenie zasad funkcjonowania poradnictwa telefonicznego i innych form pomocy psychologicznej, dostarczenie wiedzy o Telefonie Zaufania 116 111, jego zasadach funkcjonowania oraz przeznaczeniu.

Czas trwania: 90 minut

Chronimy dzieci 1 – pobierz pdf

Adresaci: dzieci z grup przedszkolnych.

Cel zajęć: przekazanie dzieciom wiedzy na temat zagrożeń oraz rozwijanie umiejętności ochrony w sytuacjach wystąpienia zagrożenia przemocą.

Czas trwania: 160 minut.

 

Chronimy dzieci 2 – pobierz pdf

Chronimy dzieci 2

Adresaci: uczniowie klas I-III szkół podstawowych (6-9 lat).

Cel zajęć: przekazanie dzieciom wiedzy na temat zagrożeń oraz rozwijanie umiejętności ochrony w sytuacjach wystąpienia zagrożenia przemocą.

Czas trwania: 180 minut.

 

Chronimy dzieci 3 – pobierz pdf

Chronimy dzieci 3Adresaci: uczniowie klas IV-VI szkół podstawowych  (10-12 lat).

Cel zajęć: przekazanie dzieciom wiedzy na temat zagrożeń oraz rozwijanie umiejętności ochrony w sytuacjach zagrożenia przemocą.

Czas trwania: 315 minut.

Pobierz dodatkowo prezentację do zajęć TUTAJ!

3… 2… 1… Internet! – pobierz pdf

321 Internet

Adresaci: uczniowie klas IV-VI szkół podstawowych.

Cel zajęć: uwrażliwienie uczniów na zagrożenia związane z korzystaniem z internetu oraz przekazanie podstawowych zasad bezpieczeństwa.

Czas trwania: 90 minut (2 x 45 min).

Pobierz dodatkowo zestaw kreskówek TUTAJ!

Bądź kumplem, nie dokuczaj. Wersja 1 – pobierz pdf

Bądź kumplem 1

Adresaci: uczniowie klas I-III szkół podstawowych

Cel zajęć: przedstawienie i wytłumaczenie uczniom problemu dokuczania oraz sposobów radzenia sobie z dokuczaniem.

Czas trwania: 45 minut.

Jak reagować na dokuczanie w klasie (poradnik) – pobierz pdf
Zbiór zabaw – pobierz pdf

Bądź kumplem, nie dokuczaj. Wersja 2 – pobierz pdf

Adresaci: uczniowie klas IV-VI szkół podstawowych.

Cel zajęć: przybliżenie uczniom konsekwencji dokuczania i kształtowanie postawy empatii.

Czas trwania: 45 minut.

Jak reagować na dokuczanie w klasie (poradnik) – pobierz pdf
Zbiór zabaw – pobierz pdf

Czy opłaca się być dobrym kumplem – konspekt lekcji wychowawczej – pobierz pdf

Adresaci: uczniowie klas IV-VI szkół podstawowych.

Cel zajęć: przedstawienie i wytłumaczenie uczniom problemu dokuczania w szkole ew. materiał uzupełniający: wskazówki dla nauczycieli “Jak walczyć z problemem dokuczania wśród uczniów”.

Czas trwania: 45 minut.

Wskazówki dla nauczyciela – pobierz pdf

W sieci – pobierz pdf

W sieci

Adresaci: uczniowie klas II-III gimnazjów oraz klas I-II szkół ponadgimnazjalnych.

Cel zajęć: uwrażliwienie odbiorców na zjawiska cyberprzemocy i uwodzenia w sieci.

Czas trwania: 45 min lub 2 x 45 min.

Więcej materiałów do pobrania (filmy, ankiety) – TUTAJ!

 

Zamiast hejtu – pobierz pdf

Zamiast hejtu

Adresaci: uczniowie szkół gimnazjalnych.

Cel zajęć: zwiększenie świadomości dotyczącej problemu obrażania w sieci.

Czas trwania: 45 minut.

Więcej materiałów do pobrania (filmy, ankiety) – TUTAJ!

 

Zuźka i Tunio przez internet – pobierz pdf

Zuźka i Tunio przez internet

Adresaci: uczniowie klas II-IV szkół podstawowych.

Cel zajęć: 45 lub 2×45 minut.

Czas trwania: podniesienie poziomu wiedzy uczniów na temat zagrożeń w internecie.

Więcej materiałów do pobrania (ankieta, kreskówki) – TUTAJ!